Definește-ți cultura de echipă!

Cultura de echipă este fundamentul oricărei echipe de înaltă performanță. Aceasta este valabilă fără vreo legatură cu ceea ce produce echipa. Cele mai eficiente metode de formare a culturii de echipa din punct de vedere practic sunt teambuilding-ul, alături de teamwork, ambele având un rol decisiv în funcționarea și închegarea echipei, ca o unitate coezivă.

cultura de echipă 1

Cultura de echipă = performanță

Ce este cultura de echipă? Cât este de importantă în funcționarea echipei? Care sunt avantajele unei astfel de culturi? Există mai multe etape în crearea unei culturi de echipă, acestea incluzând numărul corect de membri, crearea de ritualuri sau crearea de responsabilități. De data aceasta ne vom concentra pe definirea culturii de echipă.

Este responsabilitatea managerului sau a leaderului de echipă să defineasca cultura echipei sale, spre deosebire de procesul de colaborare care se impune de la sine. Fără un leader care definește cultura dorită pentru echipa sa, controlul va fi preluat de membrii echipei, ceea ce poate duce la rezultate nefavorabile sau chiar nedorite. Odată ce acest lucru este clarificat și comunicat, se poate trece la următorii pași ai procesului.

Înainte de a defini cultura echipei voastre este important să întelegeți misiunea organizației dumneavoastră (scopul), viziunea (ce ne dorim), valorile (principiile de funcționare) și cultura organizațională.

Odată înțelese și clarificate aceste aspecte ale organizației, puteți începe alinierea culturii echipei  cu cea a organizației.

cultura de echipă 2

Construiește-ți o echipă sănătoasă!

Partea inițială a procesului de definire a culturii este de a crea o listă de “comportamente” specifice pentru echipă, care trebuiesc respectate. Evitați obiectivele generice care suna bine și luați în calcul așteptările membrilor echipei, așteptările conducerii și așteptările clienților. Pentru echipă este bine ca această listă de comportamente să fie scrisă, pentru a încuraja folosirea limbajului specific companiei și jargonul acesteia.

Iată câteva exemple de comportamente care pot fi incluse într-o astfel de listă:

Fi sincer! Fi responsabil! Fi receptiv! Fi profesionist! Încurajază-ți colegii!

După ce ați creat o listă cu comportamentele specifice dorite, aceasta trebuie definită într-o manieră concisă și clară.

Iată câteva exemple de comportamente, care ar trebui implementate în cultura de echipa:

cultura de echipă 3

Echipa = Eficiență

Caută soluția problemei, nu pe cine să învinuiești că s-a ajuns acolo –  Tratați greșelile ca pe niște oportunități de învățare. Concentrați-vă pe întrebări cum ar fi: Care sunt cele mai bune opțiuni pentru rezolvarea problemei? Ce am învățat ca să ne poată ajuta să nu mai repetăm aceeași greșeală? Cum vom integra aceste învățături în comportamentele și practicile noastre de  viitor?

Crează soluții! Învată să gândești și din perspectiva altora. Descoperă ce alte nevoi există și găsește o soluție care să răspundă la ele, organizează evenimente atunci când este nevoie.

Acordă-ți timp suplimentar dacă este nevoie, dar fă lucrurile corect din prima. Nu căutați “scurtaturi”. Scopul este de a face treaba corect nu de a obține o treabă “făcută”.

Exersarea – un mod de viață. Fi mândru de calitatea lucrurilor pe care le faci!

Lasă-ți ego-ul la ușă! Propriile noastre ego-uri și agende personale nu trebuie să aibă prioritate față de ce este mai bine pentru echipă. Fiind preocupat de credibilitatea unora, de cât de bine sau rău arată colegii, este contra productiv. Luarea deciziei corecte pentru echipa ta, este intotdeauna prioritară.

Fă ce este cel mai bine pentru client! În toate situațiile trebuie acționat pentru bunul interes al clientului nostru. Reputația integrității este cel mai mare activ al nostru.

Aceste liste de comportamente pentru formarea culturii de echipă sunt doar începutul. Liderul de echipă are responsabilitatea să definească și să comunice comportamentele definite echipei sale și să se asigure că aceștia vor pune în practică aceste principii directoare.

Apelarea membrilor echipei la noile comportamente și transpunerea acestora în obiceiuri, vor crea cultura dorită, iar performanțele echipei vor deveni de invidiat.